ADALET BAKANI İLE YARGININ VE MESLEĞİN SORUNLARI GÖRÜŞÜLDÜ.
BARO
BAŞKANIMIZ AV.A.MELİK DERİNDERE, ANKARA
BARO BAŞKANI AV.ENİS SAYKAN, AKSARAY BARO BAŞKANI AV.RAMAZAN ERHAN TOPRAK, BİLECİK
BARO BAŞKANI AV.HALİME AYNUR, DÜZCE BARO BAŞKANI AV. AZADE AY, KAYSERİ BARO
BAŞKANI AV.CAVİT DURSUN, KOCAELİ BARO BAŞKANI AV.BAHAR GÜLTEKİN CANDEMİR, SAMSUN
BARO BAŞKANI AV.PINAR GÜLSER YILDIRAN, TRABZON BARO BAŞKANI AV.SİBEL SUİÇMEZ,
AYDIN BARO BAŞKANI AV.GÖKHAN BOZKURT, MERSİN BARO BAŞKANI AV.BİLGİN YEŞİLBOĞAZ,
GİRESUN BARO BAŞKANI AV.SONER KARADEMİR’İN DE OLDUĞU 12 BARO BAŞKANI PANDEMİ
NEDENİ İLE GELEMEYEN BARO BAŞKANLARINIDA TEMSİLEN ADALET BAKANI SAYIN
ABDULAHMİT GÜL İLE 16.06.2021 GÜNÜ YARGININ VE MESLEĞİN SORUNLARI VE ÇÖZÜM
ÖNERİLERİNİN TARTIŞILDIĞI VERİMLİ BİR TOPLANTI GERÇEKLEŞTİ. TOPLANTIYA AYRICA
BAKAN YARDIMCISI ZEKERİYA BİRKAN, HUKUK İŞLERİ GENEL MÜDÜRÜ HAKAN ÖZTATAR İLE
DESTEK HİZMETLERİ DAİRE BAŞKANI ERDAL DEMİR’DE KATILDILAR.
TOPLANTIDA
BARO BAŞKANIMIZ TARAFINDAN ÖZELLİKLE AVUKATLARIN İÇİNDE BULUNDUKLARI EKONOMİK
SIKINTILAR, ARTAN MESLEKİ SORUNLAR, AMASYA ADLİYESİNİN VE TÜM ADLİYELERİN
KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR İLE ACİL OLARAK MESLEK FAALİYET ALANLARININ
ARTTIRILMASI, MESLEK GİRİŞ SINAVININ TİTİZLİKLE İCRA EDİLMESİ VE AMASYADA İDARE
MAHKEMESİ KURULMASI KONULARINI DİLE GETİRİRKEN TOPLANTIDA AYRICA MESLEKTAŞLARIN
GÖREVLERİNİ YAPARKEN KARŞILAŞTIKLARI GÜVENLİK SORUNU, AĞIR VERGİ YÜKÜ İLE
İLGİLİ SORUNLAR, CMK ÜCRETLERİNİN YETERSİZLİĞİ, ADLİ YARDIMDA BİRİKMİŞ
ÖDEMELERİN YAPILMASI İÇİN EK BÜTÇE TALEBİ, AVUKATLIK KANUNU 2. MADDENİN
UYGULANMASINDA YAŞANAN SORUNLAR, DURUŞMALARDA ZABIT VERİLMEMESİ KARŞISINDA
YAŞANAN SORUNLAR, UZLAŞTIRMACILARIN HUKUKÇULARDAN OLUŞTURULMASINA, KAMU
AVUKATLARININ EK GÖSTERGE VE VEKALET ÜCRETİ SORUNLARINA İLİŞKİN TALEPLER, BARO GENEL
KURULLLARININ YAPILAMAMASINDAN KAYNAKLI YAŞANAN KAOS İLE İLGİLİ HUSUSLAR
VURGULANMIŞ, ÇÖZÜME ULAŞILMASI İÇİN ORTAK ÇALIŞMA YAPILMASI KONUSUNDA MUTABIK
KALINMIŞTIR.
AYRICA
BAKANLIĞA AŞAĞIDAKİ TALEPLERİ İÇERİR DETAYLI DİLEKÇEDE SUNULMUŞTUR.
ADALET BAKANLIĞI’NA
Öncelikle,
ülkemizde adil yargılanma ilkesinin uygulanması ve hukukun üstünlüğü
isteniyorsa bunun yolu bağımsız, etkin ve güçlü savunmadan geçmektedir. Bu
kapsamda Avukatlık mesleğinin ve yargının temel sorunları ile çözüm
önerilerimiz ve Yargı Reformu hakkındaki
görüşlerimiz daha önce yazılı olarak Sayın Bakanlığınıza iletilmiş olup,
gelinen süreçte aşağıda belirttiğimiz sorunların ayrıca altını çizmek zorunluluğu
doğmuştur.
1- Son dönemde avukatların müvekkilleri
ile özdeşleştirilerek görevlerini yapmak noktasında yaşadıkları sıkıntılar ile
avukatlara görevleri nedeniyle ve görevleri başında yapılan saldırıların
artarak devam ettiği görülmektedir. Bu kapsamda savunma hakkının etkin
kullanılması ve meslektaşlarımızın başta yaşam hakkı olmak üzere en temel hak
ve özgürlüklerinin korunması için etkin yöntemlerin hayata geçirilmesi şarttır.
Özellikle haciz esnasında avukata, avukata yardımcı personele ve icra memuruna
dönük şiddet eylemlerinin engellenebilmesi bakımından her haciz işleminde
mutlaka kolluk görevlilerinin hazır bulunması sağlanmalıdır. Avukata dönük
şiddet eylemlerinde meslek örgütü olan baroların kanundan kaynaklanan görevleri
nedeniyle yaptıkları katılma başvuruları yasaya aykırı olarak reddedilmektedir.
Bu kapsamda avukata dönük şiddetin yaptırımsız kalmasının önüne geçilmeli,
etkin bir soruşturma ve kovuşturma süreci yürütülmeli, baroların süreci takip
edebilmesi noktasında önlerine çıkartılan kanuna aykırı engellemelere derhal
son verilmelidir. Bu tür eylemlerdeki cezasızlık uygulamaları vatandaşın
adalete olan güvenini ve devlet otoritesini de sarsmaktadır.
2-
Kamu ve özel
kurumlardan bilgi ve belge alma ya da yerinde inceleme keyfi tasarruflarla
engellenmektedir. Avukatlık Kanunun 2. Maddesinde düzenlenen açık hükme rağmen
başta tapu ve nüfus müdürlükleri gibi kurumlardan
istenilen bilgi ve belge talepleri keyfi olarak veya bilinçsizce
reddedilmektedir. Örneğin UYAP sistemi üzerinden dava açmak için tarafların
kimlik bilgilerinin sisteme girilmesi zorunlu olmasına rağmen nüfus
müdürlüklerinden kayıt alınamamaktadır. Avukatlar görevlerini yapamamakta,
yargılama süreci uzamaktadır. Kanundan kaynaklanan açık yetkiye rağmen yapılan
bu hukuksuz uygulamaların ivedi olarak durdurulması, etkin cezai yaptırımlar
ile yasa dışı uygulamaların önüne geçilmesi gerekmektedir.
3-
Adli makamlarda Bakanlığınızın
genelgesine rağmen avukatlar hala savcılıklarda ve mahkemelerde dosya
incelemede sorunlar yaşamakta, savcılık ve hakimliklerce keyfi tutumlar nedeni
ile meslektaşların dosya incelemesi engellenmektedir. Avukatlara karakollarda soruşturma
dosyasına ilişkin evraklar inceletilmemekte, avukatın gözaltında bulunan
şüpheli ile görüşmesi noktasında keyfi uygulamalar ile engellemeler
çıkartılmaktadır. Savunma hakkının kısıtlanması ve adil yargılanma ilkesinin
ihlali sonucunu doğuran bu tür uygulamaların sonlandırılması gerekmektedir.
4- Avukatlık
mesleğinin ekonomik sorunlarının çözümü bakımından daha önce bakanlığınıza
ilettiğimiz öneriler doğrultusunda;
· Yargı reformu görüşmeleri sürecinde mutabık
kalındığı üzere, hukuki güvenliğin artırılması için bazı iş ve işlemlerin
avukat aracılığıyla yapılmasına (tüm tapu işlemlerinde
tarafların avukatla temsili, belirli meblağ üzerindeki sözleşmelerin ve özel
sözleşmelerin avukatlar tarafından hazırlanması, avukat bulundurma
zorunluluğunun tüm şirketler yönünden geçerli olması vs) yönelik düzenlemeler yapılmalıdır.
· CMK ücretlerinin en az Avukatlık
Asgari Ücret tarifesi seviyesine çıkarılması gerekmektedir.
·
CMK ücret tarifesinin 4/1-b maddesinde
belirtilen ‘’sulh ceza hakimliklerinde takip edilen işler’’ için ayrıca ücret
belirlendiği halde sadece 4/1-a bendinde düzenlenen soruşturma ücreti
ödenmektedir. Açık düzenleme karşısında yürütülen bu yanlış uygulamanın
düzeltilmesi için bakanlığınızca ilgili birimlere gerekli talimatların
verilerek meslektaşların eksik ücret almasının önüne geçilmelidir.
·
CMK görevlerinde beraat vekalet ücreti ödenmemesi
yönündeki yasaya aykırı uygulamanın sonlandırılması gerekmektedir.
· CMK ücretlerinin ve beraat vekalet
ücretlerinin ödenmesinde yaşanan gecikme problemi giderilmelidir.
· Adli yardım ücretlerinin geç ödenmesi
sonucunu doğuran fon yetersizliği sorununun ivedi olarak çözülmesi
gerekmektedir.
· Bir yargılama faaliyeti olan
‘Uzlaştırma’ nın yalnızca hukukçulara
özgülenmesi , Arabuluculukta ise kıdem
şartının kaldırılması gerekmektedir. Bu durum ekonomik ve sosyal açıdan en güç
durumda bulunan genç meslektaşlarımız bakımından ciddi bir katkı sağlayacaktır.
· Zorunlu Arabuluculuk sürecinde
tarafların vekille temsil edilmesi ve vekil ücretinin olayın özelliğine göre İşsizlik fonu veya
Adli Yardım fonundan ödenmesi yönünde yasal düzenleme yapılmalıdır.
· Ciddi ekonomik problemlerle mücadele
eden Stajyer avukatların özlük
haklarının hakim ve savcı adayları ile eşitlenmesi , mutlaka devlet eli
ile ücret ödenmesi , sosyal
güvencelerinin sağlanması gerekmektedir.
·
Sosyal
Güvenlik primi ve ağır vergi yükü altında bulunan avukatlık mesleğine gerekli
destek sağlanmalıdır. Yapılan işin mahiyeti gereği tüm faaliyetin veya dava
türü ayrımı yapılmaksızın Avukatlık hizmetlerinde KDV Oranı %1 ‘e olmadığı taktirde en azından %8 ‘e
indirilmelidir.
· İstihdam edilen genç avukatların
çalışma koşullarının, mesleğin onur ve
vakarına uygun ve denetlenebilir olmasına yönelik yasal düzenlemeler
yapılmalıdır. Yapılacak denetimlerin
Barolar kanalı ile yürütülmesi yasal düzenleme ile sağlanmalıdır.
5-
Bazı
Mahkemelerce duruşmalar zamanında başlatılmamakta, duruşma saatleri dosyaların geldiği safahat nazara alınmaksın (tanık
dinlenmesi, karar duruşması vs.) standart olarak 5 ya da 10 dakikalık
fasılalarla düzenlemekte ancak çoğunlukla duruşmalar çok daha geç saatlerde
yapılabilmektedir. Mahkemelerce duruşma aralıklarının , duruşmalarda yapılacak
yargılama faaliyetleri dikkate alınarak belirlenmesi ve duruşmaların saatinde başlanarak icra
edilmesi gerekmektedir.
6-
İdari izinli ya da hastalık sebebiyle çalışamayan
yargı mensubu ve personel sayısı nedeniyle yargı faaliyeti ciddi anlamda
sekteye uğramaktadır. Bu halde olan Mahkeme Hakimlikleri yada kalemlerine geçici
görevlendirilen kişilerin iş ve işlemlere devam etmesi gerekirken hakimler
tarafından çoğunlukla avukatların mazeret dilekçesi vermesi baskılanmakta ,
kalemlerde ise işin yürütümü emaneten ve ciddi gecikmelere sebebiyet verecek şekilde devam etmektedir.
Geçici yetki ile görevlendirilen yargı mensubu ve personelin adli işlemlerin
devamı için gerekli hassasiyeti göstermesi gerekmektedir.
7-
Adalet
Bakanlığı tarafından oluşturulan ‘Mahkeme Yönetim Sistemi Destek Projesi’
kapsamında, adliyelerde hakim ve savcıların odaları avukatlar bakımından
‘girilemeyecek yerler’ olarak belirlenmiş ve pilot uygulamaya başlanmıştır.
Avukatlar, hakim ve savcılar gibi Yargı’nın kurucu ve eşit unsurudur. Bu
sebeplerle avukatların da çalışma yeri olan adliyelerde kırmızı alanlar
yaratılmak suretiyle savcılara veya hakimlere erişimin engellenmesine yönelik
uygulamalara son verilmesi hukuk devleti ilkesinin gereğidir.
8-
Hasar
danışmanlık şirketi adı altında faaliyet göstererek avukatlık kanununa açıkça
aykırı hareket eden firmaların ve adliye önündeki dilekçecilerin yasal olarak
engellenmesi için kanuni düzenleme yapılması
9-
Avukat
vekaletnamelerinin avukat/baro tarafından düzenlenebilmesi
10- İçinde bulunduğumuz süreç içerisinde
olumsuz etkilerini daha yoğun bir şekilde yaşadığımız üzere Adalet Komisyonları
ve Cezaevi İzleme Kurulları’nda ilgili baronun belirlediği baro temsilcilerinin
yer alması sağlanmalıdır.
Gerek daha önce yaptığımız ve ayrıntılı
olarak mesleğimizin ve yargı sistemimizin yaşadığı sorunları ve çözüm
yöntemlerini gösteren başvurularımız gerekse bu dilekçemiz ile sayın
bakanlığınıza ilettiğimiz sorunların çözümü için yapılacak her türlü çalışmanın
içerisinde yer almak kararlılığımızı tekrar ifade ederiz.
Saygılarımızla.
Ankara
Barosu Başkanı Amasya
Barosu Başkanı Aksaray Barosu
Başkanı
Bilecik
Barosu Başkanı Düzce
Barosu Başkanı Kayseri
Barosu Başkanı
Kocaeli
Barosu Başkanı Trabzon
Barosu Başkanı Samsun Barosu
Başkanı
Aydın
Barosu Başkanı Mersin
Barosu Başkanı Giresun Barosu
Başkanı